Menu
Publicitat.-

Omar Sala: ''Cada obra té un moment en la meua història''

  • Escrit per Leila Escrihuela Lena

El compositor valler Omar SalaENTREVISTA.- Omar Sala (25) és un jove compositor veí de Tavernes de la Valldigna i autor d'aproximadament un catàleg de 20 peces musicals per a banda, orquestra, grups de càmera etc. El proper 18 de juny la Banda del Centre Professional Mestre Arnau de Tavernes tocarà una de les peces d'Omar, Agost d'Espines, obra obligada en el passat Certamen Provincial de Bandes de Castelló.

La composició forma part de la seua vida, i la música "ho és tot". És membre de la Banda Simfònica de Tavernes i del quartet de saxofons Ensallax. Ha estudiat composició i orquestració, i actualment estudia l'Especialitat de Composició en el Conservatori Superior de Música "Salvador Seguí" de Castelló de la Plana amb el reconegut professor i compositor Ferrer Ferran. A banda, imparteix classe de saxofon, llenguatge musical i cor en l'Escola Tres per Quatre de Castelló.

Utilitzar un relat per a composar una peça musical substituint les lletres per sensacions és el mètode que el compositor empra per fer música, sempre amb l'objectiu d'emocionar a la gent través de les seues composicions.

• Omar, podem dir que la teua trajectòria professional en el món de la música poc a poc va consolidant-se, comptes amb un llarg currículum, i tot amb 25 anys. Quina és l'actitud que ha de tenir un per tal d'aconseguir-ho?

— L'actitud que he tingut és de perseverança i de treballar molt. Buscar uns bons professors que m'ensenyen i trobar eixa 'xispa' que és el que caracteritza a un artista per a aconseguir tots eixos objectius que vaig marcant-me, i anar pas a pas consolidant eixos factors.

• Com definiries el teu caràcter, relacionat amb la música?

— Un dels meus mestres, Ferrer Ferran, sempre deia que en la partitura d'un compositor està el seu caràcter, qui és, la seua ànima. Les meues peces solen ser molt enèrgiques, combinades amb la tranquil·litat, la sensibilitat, la sensualitat, però sempre amb un punt d'energia exuberant.

• Com a compositor, tens alguna mania quan composes o toques?

— Crec que tots els músics tenim alguna mania. Jo quan toque abans d'un concert, necessite tranquil·litzar-me, conte i fins que no estic del tot tranquil i segur, no comence a tocar, puc estar en l'escenari dos minuts i tots mirant.

Hi ha molta diferència entre composar i interpretar, perquè l'intèrpret s'exposa davant del públic, i ha de demostrar el teu talent. El compositor, en canvi, fa la seua feina sol. Quan vaig a composar em repetisc la frase "hui és un bon dia per a fer música" i m'imagine com podria emocionar a la gent.

• En què t'inspires a l'hora de composar alguna obra?

— M'inspire en una història. La música per a mi és un relat, cada peça un relat, però en lloc de paraules utilitze sensacions. Durant el temps de la partitura expliques unes sensacions que expliquen una història, que du a un lloc. La peça ha de tenir alguna cosa darrere, no pots donar res buit, cal llegir més enllà de la partitura, cal transmetre.

• D'entre les teues obres, quina destacaries especialment i per quin motiu?

— És un poc difícil escollir alguna, és com si preguntares a un pare quin és el seu fill preferit. Cada peça té el seu moment i el seu estat. No hi ha peça més bona o més mala. Cada peça relata un instant. Si que és cert que d'entre totes, la que més s'està donant a conèixer és la peça per a banda Agost d'Espines. És difícil escollir-ne una perquè cadascuna té un moment en la meua història.

• Creus que la música clàssica cada vegada passa més desapercebuda? Què faries al respecte?

— No crec que estiga passant desapercebuda, cert és que part de la societat no l'entén o no la coneix. Per tant, per a poder acostar-la a eixa part de la societat s'ha de fer pedagogia des dels mateixos músics. L'estat espanyol tradicionalment ha potenciat més la literatura i ha infravalorat la música.

La societat està envoltada de música clàssica. La música electrònica, moltes vegades és música de Bach, Beethoven, però no se sap. Molts grups pop són el cànon de Pachelbel. Escoltem música clàssica sense saber-ho, i ací està la pedagogia, el punt per fer més atractiva la percepció de la música a la resta de la societat.

• Algun referent musical que tingues en compte quan treballes?

— Tinc molts referents: Prokófiev, Mahler... Si he d'elegir a un, el que més m'influencia i tinc en compte actualment és Ferrer Ferran, un dels compositors més importants que hi ha a nivell mundial, perquè va innovar en l'escriptura de la banda, fet que el va dur a consolidar-se com a compositor. A més, ens ha fet mirar més enllà de la partitura. Com deia Stravinski "no hi ha prou amb escoltar la música, hi ha que veure-la".

• El noms que donen forma a les obres sovint són misteriosos i singulars. En el teu cas podem destacar Agost d'Espines o Elefant Blanc. Per què eixos noms?

— Jo pense en la historia, escric i després li pose el nom, mai abans. El nom és la carta de presentació de la partitura. M'agrada jugar amb els noms. Una de les meues peces, Tempesta, no té res a veure amb la climatologia, és una psicosis d'un personatge, és la tempesta que té dins del seu cap. En el tema dels noms m'agrada que a simple vista no sàpigues de que va l'obra, perquè és com si et contara el final de la història.

Quan pose un nom vull que la gent es pregunte perquè eixe i jo donar-los la resposta, crear inquietud. Agost d'Espines és una peça que tracta sobre les 13 roses que van ser afusellades el 5 d'agost, es van clavar en la història a punta de fusell, les seues espines es van arrimar a la història, per això eixe joc de paraules.

• Com esperes el futur?

— Amb molta dedicació i molt de treball. Treballant pels propòsits que em marque. El que m'agradaria és viure de la composició, i que les meues peces se senten, que la meua música arribe a la societat i que esta l'accepte. No tinc fronteres, el meu futur està on jo puga exercir el meu somni i la meua passió. La música és tot.

• La Banda del Centre Professional Mestre Arnau de Tavernes tocarà una peça teua (obra elegida per al Certamen Provincial de Bandes de Castelló d'abril d'aquest any), et commociona que músics vallers toquen composicions teues?

— Sempre que la teua música sona és de gran emoció, i més si és una peça d'estrena. Per a mi va ser un honor que s'elegira la meua peça per al Certamen de Castelló com a obra obligada, a més, va ser molt acceptada. Però el sentiment de que toquen a ta casa la teua música i veus als teus veïns, amics, la teua família, és una emoció incalculable. T'emociona que toquen la teua música fora, però és molt més gran que Tavernes interprete la meua música, per això vull donar les gràcies a Jose Penyalba per haver decidit programar Agost d'Espines per al concert del dia 18, i també a Carlos Sancho, que també la interpretarà en la Banda Juvenil de Benifairó.

• Per Leila Escrihuela Lena

Deixa'ns el teu comentari!!

Atenció, comentaris Facebook!!!

Per a fer comentaris en LVDLV, és necessari que tingues activat el teu compte de Facebook en el mateix navegador en què estàs veient el nostre web ara mateix (no app). Si després de registrar-te en Facebook des dels comentaris de la nostra pàgina, veus que no s'ha activat l'opció de comentar, recarrega aquesta mateixa pàgina i et funcionarà.